Jin Jing, Munters and Lauro Gatti, Airprotech.jpg

Munters förvärvar Airprotech

mar 19, 2024 15:48

Munters har tecknat avtal om att förvärva Airprotech srl, en italiensk tillverkare av VOC (Volatile Organic Compounds) reningssystem. Det utökar Munters Clean Technologies och möjliggör renare produktion för europeiska industrier.

VOC-reningssystem är en lösning som tar bort förorenande organiska föreningar, som emitteras av industriella kemikalier, lösningsmedel, alkoholer och petroleumprodukter, från luftströmmen och ger renare luft.

– Förvärvet av Airprotech är en viktig pusselbit för att växa inom Clean Technology och bidra till renare luft. Det utvidgar vårt utbud i Europa och positionerar oss väl för att möta den ökade efterfrågan på kontroll av utsläpp, säger Henrik Teiwik, President of AirTech och Group Vice President, Munters Group.

Munters stödjer den globala övergången till grön teknik och den snabbt växande efterfrågan på lösningar för ren luft. Med förvärvet kan Munters erbjuda hela system som förbättrar processproduktiviteten och reducerar kundernas klimatpåverkan i form av minskade utsläpp och koldioxidavtrycket.

- Airprotech’s expertis inom reduktion av emissioner stärker vårt erbjudande inom Clean Technology genom att erbjuda hela system. Tillsammans kommer vi att förstärka vår plattform och bättre tillgodose kundernas efterfrågan. Jag ser fram emot att välkomna Airprotech till Munters, säger Jing Jin, Vice President Clean Technologies of AirTech, Munters.

Airprotech rapporterade en nettoförsäljning uppgående till ca MSEK 330 för räkenskapsåret 31 december 2023. Airprotech grundades 1995 av familjen Gatti och 2018 förvärvade den tyska koncernen Deurotech Group 70% av aktierna. Airprotech har 52 anställda med en tillverkningsanläggning nära Milano. Slutförandet av förvärvet är beroende av sedvanliga formalia i Italien. Transaktionen förväntas slutföras under andra kvartalet 2024.

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Enterprise Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Phone: +46 (0)730 251 005

Eva Carlsson, Director External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.com, Phone: +46 (0)70 88 33 500

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan företaget grundades 1955. Idag bedriver cirka 5 000 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2023 en nettoomsättning på mer än 14 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.