Munters tecknar stor order med samlokaliseringsoperatör för datacenter

jun 30, 2023 21:00

Munters har mottagit en order till ett värde av cirka MUSD 88 (cirka MSEK 955). Ordern har tecknats med en USA-baserad samlokaliseringsoperatör för datacenter för ett vattenbaserat kylsystem (chilled water air handlers).

Munters Group (MTRS), en global ledare inom energieffektiva lösningar för luftbehandling och klimatkontroll, har mottagit en order från en USA-baserad samlokaliseringsoperatör för ett vattenbaserat kylsystem (chilled water air handlers) till ett värde av MUSD 88 för installation vid flera datacenter i USA. Leveranser beräknas starta under fjärde kvartalet 2024 och pågå fram till fjärde kvartalet 2025.

”Denna order styrker vår starka position som betrodd partner inom den växande och transformativa marknaden för kyllösningar till datacenter. Denna stora order, tillsammans med flera tidigare, bekräftar den möjlighet, strategiska rational och framgång vi såg framför oss när Data Center Technologies blev ett separat affärsområde för ett år sedan,” säger Klas Forsström, VD och koncernchef för Munters.

“Datacenter-marknaden efterfrågar energieffektiva, skalbara, adaptiva, och därmed framtidssäkrade kylningsteknologier. Vi erbjuder exakt detta i denna order genom en kundspecifik lösning som stödjer ett brett spektrum av energi-densitet i kundens serverrack- från höga, differentierade, och variabla, beroende på datacentrets typ och inriktning. Lösningen är också kompatibel med olika typer av infrastruktur för kylning vilket ger flexibilitet att anpassas till såväl nuvarande som framtida behov,” säger Stefan Aspman, GVP och President Data Center Technologies.

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations och Enterprise Risk Management
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.com, Phone: +46 (0)730 251 005

Eva Carlsson, Director External Communications
E-mail: eva.carlsson@munters.com, Phone: +46 (0)70 88 33 500

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juni 2023 klockan 21.00 CEST.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 4 000 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2022 mer än tio miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.