Munters utnyttjar bemyndigande att återköpa aktier

jul 16, 2020 19:50

Styrelsen för Munters Group AB (”Munters”) har med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 7 maj 2020 beslutat att återköpa Munters-aktier på Nasdaq Stockholm. Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i Munters långsiktiga incitamentsprogram som beslutades av årsstämman 2020, samt att säkra kostnader relaterade till programmet.

Förvärven får genomföras mellan 18 juli 2020 och 21 september 2020 och kommer att förvaltas av Nordea Bank Abp som, baserat på den handelsorder som ges av Munters till Nordea Bank Abp, kommer att fatta sina handelsbeslut vad avser de tidpunkter då förvärven av Munters-aktier sker oberoende av Munters.

Förvärven ska sammanlagt uppgå till högst 685 000 aktier vid ett eller flera tillfällen och ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares, inklusive inom det på Nasdaq Stockholm gällande kursintervallet (som vid var tid gäller och publiceras löpande av Nasdaq Stockholm) och enligt de tillämpliga mängdbegränsningarna. Betalning av aktierna kommer att erläggas kontant. Rapportering kommer att ske via börsen i enlighet med gällande regler.

Munters innehav av egna aktier uppgår till 1 852 000 och det totala antalet utestående aktier i Munters uppgår till 183 597 802 per den 16 juli 2020.

Munters är världsledande inom energieffektiv luftbehandling och klimatlösningar. Med hjälp av innovativ teknik skapar Munters det perfekta klimatet för kunder i ett brett spektrum av branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan 1955. Idag bedriver cirka 3 100 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2019 en nettoomsättning på mer än 7 miljarder SEK och är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.munters.com.

Ann-Sofi Jönsson, Investor Relations
E-mail: ann-sofi.jonsson@munters.se