Henrik Teiwik.jpg

MUNTERS UTSER HENRIK TEIWIK TILL GROUP VICE PRESIDENT OCH PRESIDENT FÖR AFFÄRSOMRÅDE AIRTECH

maj 11, 2022 08:00

Henrik Teiwik har utsetts till Group Vice President och President för affärsområde AirTech och kommer att ingå i Munters ledningsgrupp.

Henrik har lång erfarenhet av ledarskap som VD på Handicare Group och dessförinnan Vice President på Alimak Group. Dessa roller inkluderade en IPO-process, M&A-processer, styrelseuppdrag samt andra områden. Han har tidigare haft ett antal mycket kvalificerade befattningar inklusive Associate Principal på McKinsey & Company, främst inriktade på industrisektorn, med bred internationell erfarenhet. Henrik har bott i USA, Tyskland och Australien och har arbetat globalt. Han har en civilekonomexamen från Handelshögskolan i Stockholm.

"Jag är mycket glad att välkomna Henrik till Munters som ny President för affärsområde AirTech. Henrik har en stark industriell kunskap, ett internationellt fokus och framgångsrik ledarskapserfarenhet som kommer att vara värdefull för att hantera AirTechs framtida tillväxtresa. Henriks breda erfarenhet i kombination med den branschledande expertis som AirTechs ledningsgrupp besitter ger oss en utmärkt position för framtiden” säger Klas Forsström, VD och koncernchef för Munters.

Henrik tillträder sin befattning den 15 augusti 2022. Klas Forsström som även har haft befattningen som tillförordnad President för AirTech fortsätter i sin roll som VD och koncernchef för Munters.

AirTech är globalt ledande inom energieffektiv luftbehandling för industriella och kommersiella applikationer. AirTech erbjuder klimatlösningar för verksamhetskritiska processer som kräver exakt kontroll av fukt och temperatur, med energieffektivitet och hållbara klimatsystem i fokus. Våra klimatsystem ger förbättrad inomhusluftkvalitet och komfort, kontroll av utsläpp samt ökad produktionskapacitet. Under 2021 hade AirTech en nettoomsättning på MSEK 5 362 och 2 432 anställda.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 350 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2021 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.

Ann-Sofi Jönsson, Vice President Investor Relations and Enterprise Risk Management
ann-sofi.jonsson@munters.com
Tel: +46 (0)730 251 005