Munters kapitalmarknadsdag 2022: Stabil tillväxtresa framåt, finansiella mål uppdaterade med ett höjt tillväxtmål

dec 8, 2022 07:30

Under de senaste kvartalen har Munters haft en stark organisk tillväxt kombinerat med strategiska förvärv. För att spegla den starka efterfrågan för våra energieffektiva lösningar har vi uppdaterat våra finansiella mål:

• En årlig organisk, valutajusterad, nettoomsättningstillväxt på i genomsnitt 10 procent.
    Tidigare mål: Årlig organisk, valutajusterad nettoomsättningstillväxt på 5 procent, kompletterad med utvalda tilläggsförvärv.

• Justerad EBITA-marginal över 14 procent.
    Tidigare mål: En justerad EBITA-marginal om 14 procent på medellång sikt.

• Genomsnittligt (R12*) operativt rörelsekapital i intervallet 13-10 procent av nettoomsättningen.
    Tidigare mål: En konsoliderad nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA om 1,5x till 2,5x, som tillfälligt kan komma att överstiga målnivån, t.ex. i samband med förvärv.

"Munters är på en stabil tillväxtresa, driven av vårt konkurrenskraftiga kunderbjudande, med våra ledande energieffektiva, högkvalitativa och innovativa lösningar. Vi är positionerade mot attraktiva marknadssegment som drivs av megatrenderna klimatförändringar, elektrifiering och digitalisering. Den starka tillväxten inom dessa områden lägger grunden för vår positiva framtidsutsikt,” säger Klas Forsström, vd och koncernchef.

"Vi har levererat stark tillväxt inom våra prioriterade områden och ser en fortsatt lönsam, kassagenererande tillväxtresa framför oss. För att spegla detta höjer vi nu vårt finansiella mål för nettoomsättningen. Vi vässar vårt justerade EBITA-marginalmål och för att frigöra kapital och stärka våra möjligheter till fortsatt tillväxt och investeringar inför vi ett mål för operativt rörelsekapital inom intervallet 13-10 procent av nettoomsättningen,” säger Annette Kumlien, GVP och CFO.

Munters har en kapitalmarknadsdag idag, den 8 december, som startar klockan 14:00 CET. Klas Forsström, vd och koncernchef och Annette Kumlien, GVP och CFO kommer tillsammans med övriga medlemmar i ledningsgruppen att presentera Munters tillväxtresa framåt.

Länk till webcast:
Kapitalmarknadsdagen börjar idag klockan 14.00 CET.
Länk till webbsändning
:

*Rullande tolv månader

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Enterprise Risk Management
ann-sofi.jonsson@munters.com, Tel: +46 (0)730 251 005

Susann Johnsson, Vice President, Group Communications and Brand
susann.johnsson@munters.com, Tel: +46 (0)70 623 1474

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid 07:30 CET den 8 december 2022.

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 700 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2021 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.