Munters samarbetar med CTT för att utveckla mer effektiva befuktare som skapar det perfekta klimatet inuti flygplan

feb 5, 2021 08:30

Munters Group AB, en global ledare inom energieffektiv luftbehandling och klimat, har signerat ett samarbetsavtal med CTT Systems AB (CTT), marknadsledare inom system för befuktning i flygplan, för att utveckla en ny typ av evaporativa medier som syftar till att förbättra effektiviteten och prestandan hos CTTs befuktare för flygplan.

En betydligt högre luftfuktighet är ett krav för att skapa optimala arbets- och flygförhållanden för flygbesättningen och deras passagerare.

Idag kan torr luft inuti flygplan bidra till trötthet, jet-lag, röda ögon, torr hud och spridning av virus. Med CTTs befuktningssystem kan dessa problem minskas. Flygpersonalen kan dra nytta av bättre arbetsmiljö, medan passagerare på långdistansflygningar kan uppleva bättre sömn och resa överlag.

"Vi ser fram emot att utveckla ett bättre evaporativt media tillsammans, som ytterligare kan förbättra befuktarens prestanda i ett flygplan", säger Daniel Unge, Global Director Marketing & Product Management på Munters. "Resultatet av detta samarbete kommer inte bara att hjälpa den kommersiella flygindustrin att uppfylla stränga hälso- och säkerhetskrav. Det kommer också att gynna andra branscher och industrier som har samma tuffa krav när det gäller inomhusluftens kvalitet, kylning och fukthalt."

"CTT har en långvarig relation med Munters och vi är glada att kunna stärka vårt partnerskap med detta gemensamma utvecklingsprojekt att förbättra prestanda och tillförlitlighet hos det nuvarande pad-materialet", säger Torbjörn Johansson VD på CTT Systems.

Om CTT SYSTEMS

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. För mer information, besök: www.ctt.se

Munters är världsledande inom energieffektiv luftbehandling och klimatlösningar. Med hjälp av innovativ teknik skapar Munters det perfekta klimatet för kunder i ett brett spektrum av branscher. Munters har definierat framtiden för luftbehandling sedan 1955. Idag bedriver cirka 3 500 anställda tillverkning och försäljning i mer än 30 länder. Munters Group AB redovisade 2019 en nettoomsättning på mer än 7 miljarder SEK och är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.munters.com.

Kontaktinformation:

Ann-Sofi Jönsson, Investor Relations & ERM