KLAS FORSSTRÖM UTSEDD TILL NY VD OCH KONCERNCHEF FÖR MUNTERS GROUP AB

apr 11, 2019 13:00

Munters Group AB (MTRS), en globalt ledande aktör inom klimatlösningar för krävande industriella applikationer, meddelar utnämningen av ny VD och koncernchef. Styrelsen har utsett Klas Forsström, som idag är affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions, med tillträde senast i mitten av oktober 2019.

I februari i år presenterade Munters en ny organisation för att bättre möta kundernas behov och för att öka värdeskapandet för aktieägare. Den nya organisationen skapar ett förenklat, effektivare, mer decentraliserat och prestationsorienterat Munters. Den nya strukturen medför också ett bättre resursutnyttjande och ökar både transparens och affärsansvar.

“Vi är glada att kunna presentera Klas Forsström som ny VD och koncernchef. Klas har ett bevisat track record av affärsresultat och tillför erfarenhet från organisationer i förändring och med förstklassiga kunderbjudanden. Klas har kunnandet och de ledaregenskaper som krävs för att leda Munters i det pågående förändringsarbetet och mot ökad lönsamhet och tillväxt”, säger Magnus Lindquist, styrelseordförande i Munters.

Klas Forsström är 51 år och är idag affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions, en befattning han innehaft sedan 2017. Han har dessförinnan i över 20 år haft seniora chefsbefattningar inom Sandvik, däribland i rollen som chef för affärsområdena Sandvik Hard Materials respektive Sandvik Coromant. Klas har en M.Sc. i Materials Physics och en MBA från Uppsala Universitet samt högre managementstudier vid INSEAD.

“Jag ser fram emot att leda Munters, en global ledare med klimatlösningar i världsklass med betydande potential att flytta fram sina positioner genom ökat fokus och en förenklad affärsmodell, samt med bibehållet fokus på att driva en lönsam affärsmix mot de mest attraktiva och utmanande industriella applikationerna. Jag tror starkt på kundfokus och innovation, vilket tillsammans med ett passionerat team kommer att ta Munters till sin fulla potential”, säger Klas Forsström.

Johan Ek, tillförordnad VD och koncernchef för Munters sedan december 2018, kommer efter att ha lämnat över ansvaret till Klas Forsström att kvarstå i sin nuvarande roll som styrelseledamot i Munters.

Magnus Lindquist, styrelseordförande

John Womack, Investor Relations
Telefon: +46 706 78 24 99

Munters är en global ledare inom energieffektiva och hållbara klimatlösningar. Genom innovativa teknologier skapar Munters det perfekta klimatet för krävande industriella applikationer, varav de största segmenten är livsmedel, läkemedel och lantbruk. Munters har utvecklat framtidens klimatlösningar sedan 1955. Idag har Munters 3 900 medarbetare inom tillverkning och försäljning i över 30 länder. Munters har en årlig omsättning på över 7 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.