ANNETTE KUMLIEN UTSEDD TILL NY CFO FÖR MUNTERS GROUP AB

maj 23, 2019 09:03

Munters Group AB (MTRS), en globalt ledande aktör inom klimatlösningar för krävande industriella applikationer, meddelar utnämningen av ny Group Vice President och CFO. Annette Kumlien, som idag är COO för Diaverum AB kommer att tillträda som ny CFO för Munters Group den 12 augusti.

Som tidigare meddelats har Munters implementerat en ny organisation och ledning för att bättre möta kundernas behov och för att öka värdeskapandet för aktieägare.

“Vi är glada att kunna välkomna Annette Kumlien som ny CFO för Munters Group. Annette har omfattande erfarenhet och ett starkt track record från ledande roller i ett antal verkstadsbolag och kommer att ha en nyckelroll i den pågående transformationen mot ökad lönsamhet och tillväxt”, säger Johan Ek, tf vd för Munters.

Annette Kumlien är 54 år och kommer närmast från Diaverum där hon har varit SVP och COO under de senaste 4.5 åren och dessförinnan som CFO  (2007-2014).  Hon har tidigare varit CFO för ett antal börsnoterade bolag som Höganäs och Pergo samt varit business controller på Perstorp och på Sandvik. Annette har en Bachelor of Science i Business Administration från Stockholm School of Economics.

“Jag ser fram emot att tillträda min nya roll på Munters och att ta del i arbetet med den pågående transformationen av koncernen mot ökad prestation och värdeskapande. Jag har en strategisk men praktisk approach och bär med mig erfarenheter från liknande förändringsarbeten i tidigare roller och ser fram emot att börja jobba tillsammans med övriga i ledningsteamet och alla medarbetare runt om i världen”, säger Annette Kumlien.

Annette Kumlien tillträder den 12 augusti och efterträder Jonas Ågrup, som varit CFO på Munters Group sedan 2011 och som kommer att lämna koncernen.

“Som VD och å styrelsens vägnar vill jag tacka Jonas för hans betydande bidrag till Munters utveckling och tillväxt i sin roll som CFO under många år och önskar honom stort lycka till i framtiden”, säger Johan Ek.

Johan Ek, vd och koncernchef

Telefon: +46 706 78 24 99

John Womack, IR-chef

Munters är en global ledare inom energieffektiva och hållbara klimatlösningar. Genom innovativa teknologier skapar Munters det perfekta klimatet för krävande industriella applikationer. Munters har utvecklat framtidens klimatlösningar sedan 1955. Idag har Munters 3 700 medarbetare inom tillverkning och försäljning i över 30 länder. Munters har en årlig omsättning på över 7 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.munters.com.