Echo-Sonar.jpg

MUNTERS LANSERAR REVOLUTIONERANDE IOT-LÖSNING FÖR UPPKOPPLING AV GÅRDAR OCH LIVSMEDELSANLÄGGNINGAR

jan 30, 2018 08:00

Munters lanserar en IoT-lösning (Internet of Things) genom sina produkter på mässan International Production & Processing Expo, och använder innovativ teknik för att forma framtiden för hur företag inom livsmedelsproduktion kopplas samman.

Munters, en global ledare inom energieffektiva luftbehandlings- och klimatlösningar, offentliggör lanseringen av Echo/Sonar Solution på International Production & Processing Expo den 30 januari 2018 i Atlanta. Genom att kombinera sina styrkor presenterar Munters nu Echo, den nya trådlösa sensortekniken för användning på gårdar, i kombination med den innovativa analysmjukvaran Sonar, som har utvecklats och stöds av det nyligen förvärvade MTech Systems.

Samarbetet gällande att koppla ihop gårdar med uppfödning och slakterier genom utrustning och mjukvara kommer att omvandla Munters erbjudande med hjälp av framsteg inom dataanalys och maskininlärning. Kombinationen av dessa två delar innebär en betydande förbättring av åtkomsten till big data, och eliminerar den traditionella uppdelningen mellan hård- och mjukvara, med en konkret affärsmodell som är skapad för att genom effektivitet och lönsamhet generera värde för samtliga intressenter i värdekedjan. Echo/Sonar-lösningen har potential att revolutionera hela branschen för fjäderfäproduktion. I framtiden kommer även andra branscher, såsom fläskkötts- och växthusproduktionen, att omfattas av den här IoT-lösningen.

Den nya Echo/Sonar-lösningen för in hårdvaruutvecklingen i mjukvarucykeln, vilket i slutänden säkerställer full kontroll över hela leveranskedjan, från gård till gaffel. Echo är en kommunikationsmodul som är lätt att installera, flexibel och trådlös, och som bidrar till en ökad effektivitet i produktionen. Sonar är en mjukvarulösning för övervakning, som hela tiden förbättrar framtagandet av information och dataanalys, och för med sig nya informationsnivåer och tidigare okända sammanhang mellan orsak och verkan som i nuläget begränsar slutresultaten i fjäderfäproduktionen.

– Genom att utnyttja det expertkunnande och den erfarenhet som finns inom MTech och Munters organisation har det blivit möjligt för bolaget att erbjuda en lösning som lägger informationsmakten i kundernas händer. Den första stora ordern bekräftades under 2017, när kunder som var på väg att installera Munters IoT-applikation växlade upp för att delta i framtidens livsmedelsproduktion. Det övergripande målet är att optimera värdekedjan för livsmedelsföretag, distributörer och lantbrukare över hela världen för att hitta och maximera möjligheterna, säger Peter Gisel-Ekdahl, VD affärsområde AgHort.

Anna Beausang, VP Group Communications

John Womack, Investor Relations
Telefon: +46 706 782499

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder i de flesta branscher. Våra största kunder finns bland livsmedelsföretag, läkemedelsbolag och datacenter. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 500 medarbetare. Munters har ca sex miljarder kronor i omsättning och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, gå till www.munters.com.