Munters Asia Award Team Photo.jpg

MUNTERS FÅR UTMÄRKELSEN ”BEST DATACENTRE ENERGY SOLUTION” FÖR OASIS®

apr 5, 2018 09:00

Vid prisceremonin Datacloud Asia som hölls på Capella Hotel i Singapore i slutet av mars, delade man ut utmärkelser för att hedra årets mest framstående personer och företag som för närvarande formar Asiens dataekonomi. Utmärkelsen är en av de mest prestigefyllda inom tekniksektorn och lyfter fram innovation och utmärkta lösningar/goda exempel på den blomstrande asiatiska digitala infrastrukturmarknaden.

Munters Group, den globala ledaren inom energieffektiva luftbehandlings- och klimatlösningar, tog emot utmärkelsen från Broadgroup ”Best Data Centre Energy Solution” för Oasis® IEC, ett system för indirekt kylning. Denna lågenergilösning för kylning är skalbar för framtida tillväxt och klarar tropiska klimat, lokala luftföroreningar, datahallar i flera våningar och uppfyller kraven vid frakt. Med energibesparingar på upp till 75 procent jämfört med vattenkylda kylsystem med CRAH-enheter är det här en verkligt energieffektiv lösning som även leder till enorma besparingar inom infrastruktur och utrymme.

– Munters är mycket stolta över att ta emot denna prestigefyllda utmärkelse för ”Best Data Energy Solution” för Oasis IEC-lösningen. Tack vare Oasis flexibla natur kan modulsystemet konfigureras och konstrueras för att passa de flesta datacenterkonstruktioner och luftflödeskonfigurationer och erbjuder ägare och operatörer av datacenter i APAC-regionen en energieffektiv och hållbar kylningslösning, säger Kevin Hughes, VP Sales för Munters APAC.

Fördelar och funktioner:

•  Munters avancerade patenterade värmeväxlingsteknik kyler luften när den passerar
  •  Sparar upp till 75 procent jämfört med vattenkylda kylsystem med CRAH-enheter
  •  Går att konfigurera för användning i flervåningshus/höghus
  •  Flera olika luftströmskonfigurationer för diverse installationer
  •  Noll föroreningar av partiklar och gaser – ingen luftinblandning
  •  Skalbar kylkapacitet så att den kan växa i takt med datacentret
  •  Används med alla typer av sötvatten, även regnvatten, för låga vattenkostnader

Philip Low, värd för Datacloud Asia och VD för BroadGroup, hade följande kommentar: – Styrkan hos Datacloud Asia är under uppbyggnad, och personer som vinner utmärkelser visar på det entreprenörskap som finns i den dynamiska asiatiska ekonomin. Den snabba utvecklingen för Asiens dataekonomi kan leda globala innovationer och bryta upp gamla tankebanor utifrån många olika aspekter.

www.munters.com/datacentres

datacentres@munters.com

Anna Beausang, VP Group Communications

John Womack, Investor Relations

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder i de flesta branscher. Våra största kunder finns bland livsmedelsföretag, läkemedelsbolag och datacenter. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 900 medarbetare. Munters är noterade på Nasdaq Stockholm och har drygt sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.

På den bifogade bilden syns - andra från vänster: Kevin Hughes, Dean Scicluna och Sheila Shi från Munters.